CHWP A.46 Ruecker et al., “Visualizing Repetition in Text”

Abstract

This paper discusses our recent research projects in the area of information visualization systems for studying repetition in literary documents. Our rationale for these experiments is that readers typically notice repetition as part of the normal process of reading, and such moments of recognition can serve as useful means of identifying interesting elements for further inquiry; however, while ordinary reading skills are often all that are necessary for spotting repeated patterns within a single document, if the document is long or complicated, or once there are many documents involved, an automated approach combined with an appropriate interface to visualize the results can make the experience not only possible, but also interesting and pleasurable in its own right. We describe three design projects in this area, dealing respectively with an approach that accommodates the contemporary hardware configuration of monitor, keyboard, and mouse; a set of designs that strip away codex conventions; and a design that attempts to take advantage of the new affordances offered by a high-resolution wall-sized display.


Résumé

Dans cette présentation nous décrivons nos projets de recherche récents qui relèvent du domaine de la visualisation de l'information et qui portent sur l'étude de la répétition dans les documents littéraires. Ces expériences s'inspirent d'un constat: les lecteurs remarquent la répétition dans la lecture ordinaire, et de tels moments de reconnaissance peuvent servir à identifier des éléments intéressants à développer par la suite. Bien que cette compétence ordinaire du lecteur soit souvent suffisante pour repérer des motifs répétés dans un seul document, du moment que le document est long ou compliqué, ou qu'il y a de nombreux documents, une approche automatisée combinée avec une interface appropriée pour visualiser les résultats peut rendre la lecture consciencieuse non seulement possible, mais intéressante et agréable en elle-même. Nous décrivons ici trois projets de conception dans ce domaine: une approche qui tient compte de la configuration contemporaine du matériel, composée d'un moniteur, d'un clavier et d'une souris; une conception fondée sur un ensemble de modèles qui passent outre aux conventions du codex et, enfin, une conception qui tente de tirer avantage des nouvelles possibilités offertes par des écrans de grande taille et à haute résolution.

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