CHWP B.29 Austin, "Notes on the Collision Between Humanities Scholarship and Hypertext: Virtuality Rewarded?"

Abstract

This paper explores the relationship between the valuation of pastiche as an aesthetic form and the perception of value as it applies to electronic projects which combine a variety of media. In particular, I focus on the issue of hypertextual scholarship and the academic value assigned to it. I argue that criticism of hypertextual scholarship often draws from a postmodern aesthetic denigration of pastiche, rather than being solidly grounded in objections to limitations or problems with the technology itself. The postmodern denigration of pastiche rests on three major characteristics which critics such as Lyotard, Baudrillard, and Jameson posit as the form's defining features: a duplicitous intention or a lack of direction; superficiality or "façadism"; and excess or endless proliferation. Charges against hypertextual scholarship have followed exactly these three characteristics of pastiche and demonstrate how pointedness, depth, and uniqueness or originality mark our sense of academic research ideals and at the same time are often perceived as inherently antithetical to hypertextual scholarship. Adapting to electronic forms of academic communication and presentation of research involves making over our assumptions about what constitutes critical authority, moving away from models that emphasize product and the primacy of the scholar-hero and towards those that rely more on process, collaboration, and communal forms of learning -- in essence, a post-post-modern revaluation of pastiche.


Résumé

Cet article explore la relation entre la valeur attribuée au pastiche comme forme esthétique et celle attribuée aux projets électroniques combinant divers médias. En particulier, je me concentre sur la recherche sur l'hypertexte et sur la valeur qui lui est réservée parmi les recherches universitaires. Les recherches sur l'hypertexte sont la cible de critiques ayant leur source non pas dans les limitations ou les problèmes inhérents à la technologie en tant que telle, mais plutôt dans un parti pris contre le pastiche qu'on trouve dans l'esthétique postmoderne. La dénigration postmoderne du pastiche est ancrée dans trois caractéristiques définitoires dégagées par les critiques tels que Lyotard, Baudrillard et Jameson: une intention double ou indéterminée, un manque de profondeur ou "façadisme", un excès ou prolifération sans fin. Les attaques contre les recherches sur l'hypertexte se laissent diviser selon ces aspects du pastiche et montrent comment les qualités d'originalité, d'intentionalité et de profondeur informent les idéaux de la recherche universitaire. Ces mêmes qualités sont souvent perçues comme foncièrement antithétiques à la recherche sur l'hypertexte. S'adapter aux formes électroniques de dissemination et de communication universitaires veut dire repenser nos préconceptions sur ce qui fait autorité dans le domaine interprétatif, s'éloigner des modèles qui mettent en valeur le produit et la primauté du chercheur-héros et s'approcher des modèles qui reposent plutôt sur le processus, la collaboration et des formes communales du savoir -- en somme, une révaluation post-post-moderne du pastiche.

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