CHWP A.7 Heimpel, "The Multimedia Network-based Language Learning Centre: An Historical Approach"

Abstract

This article takes an historical approach to the hardware and software of the Multimedia Network-Based Language Learning Centre (MNLCC). Whereas it is relatively easy to point out some of the inherent limitations of today's Internet and multimedia technology, one should bear in mind that the MNLCC is only the most recent "moment" in the history of the use of technology in language learning. To this end, the author presents an overview of the various representative trends, from the language lab and Computer-Aided Language Learning (CALL) to the MNLCC.

One of the main themes of this article is the relation between technology and pedagogy. Generally speaking, technology has tended to drive pedagogy in language teaching, often with regrettable outcomes. The classic example of such negative fallout would be the unhappy history of "structural exercises". However, in this case, as elsewhere, instead of going to the heart of the problem -- dull, poorly conceived exercises -- the technology of the language lab was blamed. This points to a more general and serious problem: the deep and fundamental fear or misunderstanding of technology.

Another seemingly intractable problem associated with using audio-video and computer technologies to teach languages is the lamentable lack of quality resources, of "authentic documents". This shortage is due in large part to the high cost of commercial programs and the unrealistic time investment instructors would need to make if they were to create their own material on an ongoing basis. It is in this context that the MNLCC is presented as an important development, both technologically and pedagogically, in that it accommodates previous applications of technology in language and CALL labs while also providing an entirely new approach to authentic documents and resource management.


Résumé

Dans cet article nous examinerons d'un point de vue historique le matériel utilisé dans un Centre multimédia d'enseignement des langues assisté par les réseaux (CMLAR). Alors qu'il est facile de repérer certaines limites inhérentes d'Internet et des technologies multimédia actuelles, il ne faut pas oublier que le CMLAR ne représente que le moment le plus récent de l'histoire des technologies appliquées à l'enseignement des langues.

À cette fin nous présentons ici un résumé de certaines orientations représentatives, à commencer par le laboratoire de langue et l'enseignement de langues assisté par ordinateur (ELAO) et allant jusqu'au CMLAR. Un thème essentiel de cet article est la relation entre la technologie et la pédagogie. En général la technologie détermine l'orientation de la pédagogie dans l'enseignement de la langue, souvent avec des conséquences déplorables.

L'exemple classique d'un revirement regrettable est la triste histoire des exercices structuraux. Dans ce cas, comme ailleurs, au lieu de chercher le problème réel –- exercices mal conçus et soporifiques -–, on a incriminé la technologie du laboratoire de langue. Cela révèle un problème plus général et plus grave: la peur et l'incompréhension de la technologie.

Un autre problème dans lequel s'enlisent les approches audio-visuelles et informatiques et qui paraît insoluble, c'est la pénurie de ressources de bonne qualité, dont les documents authentiques. Cette lacune reflète dans une large mesure le prix élevé des programmes commerciaux et le temps exorbitant demandé aux instructeurs qui voudraient créer leur propre matériel et le renouveler de façon régulière. C'est dans ce contexte que nous présentons le CMLAR comme une nouvelle approche -– à la fois technologique et pédagogique -– qui offre l'avantage d'intégrer les applications passées de la technologie des laboratoires de langue et ceux de l'ELAO et, en même temps, de gérer les ressources et les documents authentiques.

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