CHWP B.30 Lancashire, "Representative Poetry On-line: Updating a Historical English Teaching Anthology"

Abstract

Representative Poetry On-line is the first World Wide Web edition of the U. of Toronto English Department's undergraduate textbook, Representative Poetry, originally compiled in 1912. This article describes the editorial history of the anthology, the contents of the present edition, and the features offered by the MLA CD-ROM version of the edition with its TACT interface. Many pivotal questions surrounding literary databases are addressed: the editiorial history of such a long-standing textbook gives insights into the evolution of the literary canon; the new edition brings to the forefront issues of copyright and of the role of poetry on the WWW; and the TACT interface offers a new way to read and understand texts. Representative Poetry On-line is presently the largest non-profit database of poetry on the WWW and part of the growing universe of web-based literary texts.


Résumé

Representative Poetry On-line est la première version hypertoile de Representative Poetry, livre de classe de premier cycle édité depuis 1912 au Département d'Anglais de l'Université de Toronto. Cet article décrit l'histoire de l'anthologie, son contenu actuel et les possibilités offertes par la version CD-ROM parue avec le MLA et qui peut être interrogée avec TACT. Plusieurs problématiques centrales à l'exploitation des bases de données littéraires sont soulevées ici: l'histoire d'une édition établie depuis longue date donne un point de vue particulier sur l'évolution du canon littéraire; la nouvelle édition met en relief des questions de copyright et du rôle de la poésie sur l'hypertoile; enfin, l'interface TACT offre de nouvelles façons d'aborder la lecture d'un texte. Representative Poetry On-line est à l'heure actuelle la plus grande base de données de poésie à accès non-commercial sur la toile et représente une contribution importante à cet univers de textes littéraires qui est en train de s'y constituer.

[Return / Retour au texte]