CHWP B.2 Steele, "TACT and the Explicit Structures of Shakespeare's Plays"

Abstract

Text retrieval software revolutionizes our perception of a text, allowing us to read Shakespeare's plays both 'horizontally' (from beginning to end) and 'vertically', as the software aligns the various acts and scenes according to occurrences of a single word, phrase, or category of words. Act, Scene, and Line divisions are convenient for reference to the works of Shakespeare, but many other explicit structures are considerably more important for literary and textual research. Unlike WordCruncher, TACT can make use of an unlimited number of both hierarchical and non-hierarchical structures, such as compositor stints, speakers, prose/verse distinctions, typefaces, classical scenes, traditional scenes, original lineation, modern lineation, languages, copytexts, formes, and much more. This paper explores some of the complexities of tagging all these features in the original quarto and folio texts of Shakespeare's tragedies for use with TACT, and describes some ways in which the writer has found the combination a useful desktop tool for his own research. Representative examples are drawn from the second quarto of Hamlet, including the distribution and connotations of a variety of imagery (like ears, beds, drinking, and the theatre), the prevalence of the prefixes over and o're, the use of first-person singular pronouns by certain characters, and the distribution of several common exclamations. Mention is also made of more complicated studies of Shakespeare's use of Petrarchan diction in Q1 A Midsummer Night's Dream, and of textual evidence for revision derived from variant speech prefixes in Q1 Love's Labour's Lost. Text retrieval software, particularly TACT, can offer a great wealth of wit, in an instant, but the user must supply the wisdom to properly interpret the results.


Résumé

Les logiciels de recherche de données textuelles transforment notre perception d'un texte, permettant une lecture des oeuvres dramatiques de Shakespeare à la fois 'horizontale' (depuis le début jusqu'à la fin) et 'verticale', puisque le programme ordonne les différents actes et scènes selon les occurrences d'un mot, expression ou catégorie de mots. Les divisions en acte, scène et vers sont commodes comme référence aux oeuvres de Shakespeare mais il y a beaucoup d'autres structures explicites ayant une importance bien plus considérable pour la recherche littéraire et textuelle. À la différence de WordCruncher, TACT peut utiliser un nombre illimité de structures, hiérarchiques ou non, telles que changement de compositeur, locuteur, distinction prose/vers, caractère d'imprimerie, scène classique/traditionnelle, mise en lignes originale/moderne, langue, etc. Il est fait un examen de quelques aspects du balisage complexe de tous ces traits dans les éditions in-quarto et in-folio originales du théâtre tragique de Shakespeare en vue d'une exploitation dans TACT; l'auteur décrit aussi l'utilité pour ses propres recherches de cette base de données. Les exemples illustratifs sont tirés de la deuxième édition in-quarto de Hamlet; ils comprennent la distribution et les connotations d'images diverses (dont les oreilles, les couches, le boire et le théâtre), la productivité des préfixes over et o're, l'emploi chez certains personnages des pronoms de première personne du singulier et la distribution de plusieurs exclamations courantes. Il est fait également mention de la possibilité offerte par TACT d'étudier le langage pétrarquiste dans Le Songe d'une nuit d'été et les marques textuelles d'une révision de Peines d'amour perdues.

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