CHWP C.3 McGuire, “Community and Consumption: The Transformation of Social Space Online”

Abstract

The widespread use of networked communication technologies has led to the creation of electronic social spaces that challenge traditional ideas about community, citizenship and the public sphere. This paper argues that, following the commercialization of the Internet in the mid 1990s, the networked citizen and the virtual communities in which they interact, have been subverted and redefined by corporate interests in ways that reduce the possibility a public sphere emerging in cyberspace. I begin by comparing the planned communities in Irvine, California with graphically intensive, immersive 3D virtual communities (ActiveWorlds Cybertown, and HabboHotel). I discuss how ideas of what constitutes "community" have changed as a result of new communications technologies, and I review early efforts to construct communities online. I then highlight how business texts re-conceptualize online social forums as "communities of commerce." Finally, I examine how Amazon.com utilizes the language and images associated with community and citizenship to create a site that encourage consumption through focused and controlled interactions.


Résumé

L'utilisation répandue des technologies de communication en réseau a mené à la création des espaces sociaux électroniques qui défient les idées traditionnelles de la communauté, de la citoyenneté et de la sphère publique. Dans cette communication nous présentons l'hypothèse que, après la commercialisation de l'Internet pendant les années 1990, le citoyen en réseau et les communautés virtuelles dans lesquelles il agit, sont pervertis et redéfinis par des corporations qui rendent moins possible la création d'une sphère publique propre à l'espace virtuel. Nous commençons par comparer les communautés planifiées dans Irvine, en Californie, avec des communautés virtuelles 3D (ActiveWorlds la Cyberville et HabboHotel) qui sont immersives et graphiquement intensives. Je discute comment la conception de ce que constitue "la communauté " a changé suite aux nouvelles technologies de communications et nous passons en revue les premiers efforts de construire des communautés en ligne. Nous mettons alors en évidence comment des textes d'affaires re-conceptualisent des forums sociaux en ligne comme "les communautés de commerce." Finalement, nous examinons comment Amazon.com utilise le langage associé à la communauté et à la citoyenneté pour créer un site qui encourage la consommation par des interactions concentrées et contrôlées.

[Return / Retour au texte]