CHWP A.9 Tirvengadum, "Linguistic Fingerprints and Literary Fraud"

Abstract

This paper examines the premise that style is dictated by the subconscious and forms the "genetic" fingerprint of a writer's work. Using statistical analysis on vocabulary distribution, it looks at (a) high frequency words and (b) pairs of synonyms as style discriminants in order to analyse the pseudonymous works of Romain Gary / Émile Ajar.

Statistical tests (Student's t-test, Pearson Correlation and Chi-squared tests) show that Gary adopted a different style (a different fingerprint) when he wrote his second Ajar novel, La Vie devant soi. The results would therefore seem to dispute the idea that certain elements of style (such as the use of high frequency words) are not under the writer's control.


Résumé

Dans ce travail nous examinons l'hypothèse selon laquelle le style d'un écrivain est conditionné par l'inconscient et constitue ainsi "l'empreinte" génétique de son oeuvre. À l'aide de statistiques sur la distribution lexicale, nous analyserons les oeuvres que Romain Gary a publiées sous le pseudonyme Émile Ajar. Nous prenons comme discriminants de style les mots de haute fréquence et les paires de synonymes.

Les tests statistiques (le test-t de Student, la corrélation de Pearson et les tests de c2) montrent que Gary a adopté un style différent (une autre empreinte) quand il a écrit son deuxième roman sous le nom d'Ajar, La Vie devant soi. Les résultats tendent à infirmer l'hypothèse selon laquelle certains éléments de style (comme les mots de haute fréquence) échappent au contrôle conscient de l'auteur.

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